Tämä ei sittenkään ole ihan niin yksinkertainen juttu…
Reissu pankin konttoriin. Tai oikeastaan yhteen oman pankin konsernin konttoreista, oma pankki kun sijaitsee 45 minuutin ajomatkan päässä. Pienellä odottamisella pääsen asiakaspalvelijan juttusille ja esitän asiani – olen tekemässä reklamaatiota tililtäni laittomasti veloitetuista rahoista. Asiakaspalvelija, nuori ja hieman kokemattoman oloinen mies alkaa naputella antamiani tietoja ylös.
Virkailija tulostaa listan tilitapahtumista, josta merkitsen kaikki sellaiset tilitapahtumat, joita en tunnusta tekemikseni. Listasta käy ilmi, että kortin perumista seuraavana päivänä oli vielä yritetty veloittaa korttiani. Tilille on jo veloitetuttujen summien lisäksi rosvojen tekemiä varauksia hieman yli 270€. Tämä muodostaa melkoisen ongelman.
Normaalitilanteessa, jos esimerkiksi liikkeenharjoittaja veloittaa kortilta vahingossa ostokset kahteen kertaan, liikkeenharjoittaja voi perua toisen veloituksen ja varaus kortin tililtä katoaa tai rahat palautuvat, jos ne on jo veloitettu. Rosvojen kanssa tämä ei toimi, sattuneesta syystä. Ongelma muodostuu viimeistään siinä vaiheessa, kun pankki ei pysty poistamaan katevarausta ennen kuin reklamaatio on käsitelty – tai pystyy kyllä, mutta varaus saattaa pompata takaisin.
Tämä saa aikaan sen, että käytännössä tilini on toistaiseksi täysin käyttökelvoton. Tilillä odottaa useampi ihan oikea, laillinen lasku maksua, mutta tilille ei voi laittaa rahaa, koska katevaraus syö sen samantien pois. En ainakaan koe olevani niin joviaali tyyppi näitä rosvoja kohtaan, että haluaisin lahjoittaa heille lisää rahaa.
Poliisin tutkintanimike tapaukselle on Muu tutkinta: Luvattomat luottokorttiveloitukset ulkomailta. Keskustelin aamulla töistä tullessani tutkinnanjohtajan kanssa ja hän totesi suoraan, ettei alle 5000€ juttuja oikeastaan edes ryhdytä tutkimaan, koska niitä tulee hänen työpöydälleen parhaimmillaan viisi kappaletta päivässä. Sama koskee myös poliisin kansainvälistä yhteistyötä – syö liikaa resursseja.
Koska reklamaation käsittelyssä menee kuulemma viikkoja, tämä aiheuttaa tiettyä päänvaivaa. Kaikki eLasku-sopimukset tilillä ovat käytännössä jäissä, koska niiden maksuun ei ole katetta. Lisäksi työnantajalle täytyy ilmoittaa, ettei missään nimessä maksa seuraavaa palkkaa kyseiselle tilille. Onneksi on toisen pankin tili, jonne palkat voi ohjata. Painotus sanalla palkat, koska teen keikkatöitä kahdelle eri työnantajalle.
Kotona totean oman tilini saldon menneen vielä 12€ enemmän pakkaselle, nyt jo yli 300€ rajan. Syykin selviää. Pankin järjestelmä on havainnut tilin negatiivisen saldon ja lisännyt kortensa kekoon muistutuksen muodossa. Tässä vaiheessa kolmen tunnin unilla vuorokauden (ja työmatkat, tunti suuntaansa) töissä olleen lasi saattaa hieman läikkyä yli ja pyydänkin tässä vaiheessa vilpittömästi anteeksi siltä pankin asiakaspalvelusta puhelimeen vastanneelta asiakaspalvelijalta, joka ei ottanut kohtuullisen äkäistä puhelua itseensä ja sai vihaisen asiakkaan sulatettua. 12€ maksu kuulemma perutaan, kun reklamaatio on käsitelty.
Vielä pitäisi lähettää tutkinnanjohtajalle sekä pankin listaus tilitapahtumista että tarkempi, tiliotteesta kopioitu listaus. Pankkikortti on sentään tulossa, mutta sille ei ole mitään käyttöä ennen kuin pankki saa katevaraukset ratkottua. Sen verran tutkinnanjohtajakin totesi, että pankkien olisi syytä saada nopeutettua koko hommaa.